People Planet, P.. een nieuwe derde P!
Zijn doelen belangrijker dan winst? In de nieuwe blog van René Kars, Algemeen directeur van DESTIL, staat het omvangrijke thema Duurzaamheid centraal. Met een kritische blik bekijkt hij de definitie van het Maatschappelijk Verantwoordelijk Ondernemen en de betekenis van Duurzaamheid voor DESTIL.
People, Planet, P..
Als grote speler in de bouw en industrie heeft DESTIL Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen als een van haar uitgangspunten in haar strategie vastgesteld. Vanuit de theorie over duurzame ontwikkeling gebruikt men de drie P’s van People, Planet, Profit: Mensen, Planeet, Winst. Hanteer je deze P’s met respect, dan ben je volgens de Rijksoverheid maatschappelijk verantwoord aan het ondernemen.
Voor mij zijn People en Planet geen onbekende pijlers, echter heb ik mijn bedenkingen over de derde P. En daarin sta ik niet alleen, anderen vervingen Profit bijvoorbeeld al door Prosperity (welvaart) en Pneuma (geest). Maar ook dat dekt naar mijn mening de lading niet. Neemt niet weg dat ik vind dat Profit nodig is voor duurzaamheid. Er is geld nodig voor ons bestaan en duurzaam ondernemen. Maar in mijn ogen staat Profit niet juist in verhouding met People en Planet. Winst zie ik meer als een gevolg van succesvol zaken doen of het gevolg van meerwaarde creëren.
Elke dag meer betekenis voor mens en maatschappij
Na verdere verdieping in het thema heb ik naar mijn idee de beste invulling gevonden voor de derde P. Een P die eenvoud als kracht heeft. De P van Purpose (doel). Zeg eerlijk, dat past toch veel beter? MVO staat dan bij DESTIL voor het stellen van doelen die in balans zijn met mens en planeet.
Het doel van DESTIL is om elke dag van meer betekenis te zijn voor onze klanten en de maatschappij. Om elke dag van toevoegde waarde te zijn voor de klanten en maatschappij. Om elke dag van toegevoegde waarde te zijn voor mens en maatschappij.
René Kars, directeur van DESTIL, deelt graag zijn visie over het bedrijf, de branche en het ondernemerschap. Ook inspireert hij met plezier zijn collega’s partners, leveranciers en andere ondernemingen om samen tot nieuwe en vooral duurzame ideeën te komen. Duurzaamheid is het onderwerp van ons magazine TOOLZ, die als doel heeft u (duurzaam) te inspireren. Wilt u TOOLZ twee keer per jaar gratis ontvangen, klik dan hier.